Στις φιλειρηνικές κοινωνίες μας δεν ήταν συχνό το γεγονός, να αγνοούνται άτομα, πέρα από τα πεδία των μαχών ή τα ναυτικά ατυχήματα.Κάποιοι είχαν την ευλογία να αγκαλιάσουν μετά από καιρό και πάλι ένα άτομο που θεωρούσαν για πάντα χαμένο, άλλοι να έχουν νέα για την τύχη ενός αγαπημένου τους προσώπου, αλλά αρκετοί ήταν διαχρονικά εκείνοι, που δεν έμαθαν ποτέ, τι πραγματικά απέγιναν οι συγγενείς τους. Τέτοιες καταστάσεις δεν συμβαίνουν πλέον μόνο λόγω ναυτικών ατυχημάτων ή κατά την διάρκεια πολέμων και ένοπλων συγκρούσεων, αλλά και στη καθημερινή ζωή εν καιρώ ειρήνης.
Είναι όλο και πιο συχνό το φαινόμενο στις μέρες μας, στις σύγχρονες κοινωνίες που ζούμε, να υπάρχουν αγνοούμενοι, των οποίων την τύχη δεν μπορούμε να εντοπίσουμε. Παρόλα τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα, αρκετές υποθέσεις αγνοουμένων παραμένουν πολλές φορές για χρόνια ένα άλυτο μυστήριο. Αιτία μιας εξαφάνισης μπορεί να είναι ένας σοβαρός τραυματισμός, ένα τροχαίο ατυχήματα, μια διάσειση και η απώλεια μνήμης, μια απαγωγή, η άνοια λόγω ηλικίας, μια αμνησία ή ένα σοκ, που δεν επιτρέπει στους εξαφανισθέντες, ενηλίκους ή ανηλίκους, να επικοινωνήσουν με τους οικείους τους. Εάν δεν υπάρχει επιβεβαίωση του θανάτου ενός ατόμου, είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να προσευχόμαστε κάθε μέρα για τον αγνοούμενο, σαν να ήταν ζωντανός, υπέρ της υγείας του, έχοντας εμπιστοσύνη στο έλεος του Θεού.
Ακόμα κι αν δεν βρίσκεται πια κάποιος που αγνοείται στη ζωή, η ψυχή του θα ωφεληθεί από την προσευχητική ανάμνηση. Δεν υπάρχει ειδική προσευχή για τους αγνοούμενους, ωστόσο, υπάρχει παράδοση σε αυτές τις περιπτώσεις, να γίνεται έκκληση για βοήθεια σε κάποιους Αγίους και να προστίθεται το όνομα του «αγνοούμενου» στις συνήθεις προσευχές για τους στρατιώτες και τους ασθενείς (υπέρ υγείας). Η Εκκλησία γνωρίζει πολλά παραδείγματα που αυτό έφερε έναν άνθρωπο στο σπίτι.
Προσευχή στον μάρτυρα Ιωάννη τον Πολεμιστή για τους αγνοουμένους
Υπάρχει μια προσευχή, απευθυνόμενη στον Άγιο Ιωάννη τον πολεμιστή, συνδυασμένη με τέσσερις Ψαλμούς, που μπορεί να φέρει νέα από τους δικούς μας ανθρώπους που αγνοούνται ή να επιστρέψουν σώοι και αβλαβείς στο σπίτι.
Η προσευχή έχει ως εξής:
Άγιος
ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος, ελέησον ημάς.
Λέμε
τρεις φορές το «Πάτερ ημών»:
Πάτερ ημών, ο εν τοις
ουρανοίς, αγιασθήτω το όνομά σου,
ελθέτω η βασιλεία σου, γεννηθήτω το θέλημά σου
ως εν ουρανώ και επί της γης.
Τον άρτον ημών τον επιούσιονδος ημίν σήμερον
και άφες ημίν τα οφειλήματα ημών,
ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών
και μη εισενέγκης ημάς εις πειρασμόν,
αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού. Αμήν.
Λέμε τρεις φορές το
«Κεχαριτωμένη Μαρία»:
«Χαίρε κεχαριτωμένη Μαρία, ο Κύριος μετά Σου. Ευλογημένη Συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας Σου, ότι Σωτήρα έτεκες των ψυχών ημών. Χαίρε και ευφράνου, Θεοτόκε Παρθένε, και πρέσβευε υπέρ του δούλου σου/της δούλης (όνομα) σου Κυρία και Δέσποινα των Αγγέλων και Μήτηρ των Χριστιανών, βοήθησον μοι τω δούλω σου.»
Στην συνέχεια λέμε το «Πιστεύω»:
«Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, ποιητὴν οὐρανοῦ
καὶ γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καὶ ἀοράτων.Καὶ εἰς ἕνα Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, τὸν Υἱὸν
τοῦ Θεοῦ τὸν μονογενῆ, τὸν ἐκ τοῦ Πατρὸς γεννηθέντα πρὸ πάντων τῶν αἰώνων· φῶς ἐκ
φωτός, Θεὸν ἀληθινὸνἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, γεννηθέντα οὐ ποιηθέντα, ὁμοούσιον τῷ
Πατρί, δι' οὗ τὰ πάντα ἐγένετο.Τὸν δι' ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους καὶ διὰ τὴν ἡμετέραν
σωτηρίαν κατελθόντα ἐκ τῶν οὐρανῶν καὶ σαρκωθέντα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καὶ Μαρίας
τῆς Παρθένου καὶ ἐνανθρωπήσαντα.
Σταυρωθέντα τε ὑπὲρ ἡμῶν ἐπὶ Ποντίου Πιλάτου,
καὶ παθόντα καὶ ταφέντα.Καὶ ἀναστάντα τῇ τρίτῃ ἡμέρα κατὰ τὰς Γραφάς.
Καὶ ἀνελθόντα εἰς τοὺς οὐρανοὺς καὶ
καθεζόμενον ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.Καὶ πάλιν ἐρχόμενον μετὰ δόξης κρῖναι ζῶντας
καὶ νεκρούς, οὗ τῆς βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος.Καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, τὸ
κύριον, τὸ ζωοποιόν, τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον, τὸ σὺν Πατρὶ καὶ Υἱῷ
συμπροσκυνούμενον καὶ συνδοξαζόμενον, τὸ λαλῆσαν διὰ τῶν προφητῶν.Εἰς μίαν, Ἁγίαν,
Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν.
Ὁμολογῶ ἓν βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν.Προσδοκῶ
ἀνάστασιν νεκρῶν.Καὶ ζωὴν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος.Ἀμήν.»
Συνεχίζουμε με την προσευχή προς τον Άγιο Ιωάννη τον Πολεμιστή:
«Μεγαλομάρτυρα Ιωάννη του Χριστού, υπέρμαχε των Ορθοδόξων, πολεμιστή και διώκτη των εχθρών και μεσίτη των προσβεβλημένων. Ακούστε μας, σε στενοχώριες και θλίψεις προσευχόμαστε, γιατί σου δόθηκε η χάρη από τον Θεό για να παρηγορήσεις τους λυπημένους, να βοηθήσεις τους αδύναμους, να ελευθερώσεις τους αθώους από τον μάταιο θάνατο και όλους εκείνους που υποφέρουν από το κακό.Είθε ο πρωτοστάτης και μεγαλομάρτυς Ιωάννης ο πολεμιστής είναι δυνατός ενάντια σε όλους τους ορατούς και αόρατους εχθρούς, ώστε με τη βοήθειά του και τον αγώνα του να ντροπιαστούν όλοι όσοι μας πολεμούν με το κακό. Μεσολάβησε στον Κύριό μας, να χαρίσει σε εμάς, τους αμαρτωλούς και ανάξιους δούλους Του (ονόματα), να λάβουμε από Αυτόν το άφατο αγαθό που επιφυλάσσεταιγια όσους Τον αγαπούν, στην Αγία Τριάδα, δοξάζοντας τον Θεό τώρα και για πάντα και στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.»
Συνεχίζουμε με την ανάγνωση των Ψαλμών 6, 40, 19 και 61 επί τρείς φορές τον καθένα και κλείνουμε με το «Κεχαριτωμένη Μαρία» και το «Πάτερ ημών». Την προσευχή πρέπει να την κάνουμε για 40 μέρες, χωρίς να αφήνουμε κενές μέρες ενδιάμεσα.
Προσευχή στους Αγίους Ξενοφώντα και Μαρία
για να βρεθεί ένας αγνοούμενος γρήγορα
Σύμφωνα με την ευσεβή παράδοση, συνήθιζαν να προσεύχονται για την γρήγορη εύρεση των αγνοούμενων τους μπροστά στην εικόνα της Θεοτόκου και αυτήν του Μοναχού Ξενοφώντα, της συμβίας του Μαρίας και των τέκνων τους Αρκαδίου και Ιωάννη. Και αυτό δεν είναι τυχαίο.
Κατά τους βίους των Αγίων, ο Ξενοφώντας και Μαρία ήταν ένα εύπορο και ευλαβικό ζευγάρι, που ζούσε στην Κωνσταντινούπολη την εποχή του Ιουστινιανού, κατά τον 6ο αιώνα. Όταν μεγάλωσαν αρκετά οι δύο γιοί τους, ο Αρκάδιος και ο Ιωάννης, τους έστειλαν με καράβι στην Βηρυτό, όπου επρόκειτο να μελετήσουν τους νόμους.Το καράβι όμως έπεσε σε σφοδρή θαλασσοταραχή και βυθίστηκε στην διαδρομή, με αποτέλεσμα να χάσουν ο Ξενοφώντας και η Μαρία κάθε ίχνος των παιδιών τους. Δεν απελπίστηκαν όμως και προσευχόταν ακούραστα. Απέπλευσαν δε προς αναζήτηση των χαμένων τους παιδιών, τους οποίους μετά από μεγάλη περιπλάνηση εντόπισαν στα Ιεροσόλυμα, ενδεδυμένους το σχήμα των μοναχών. Ενδυθήκαν και οι ίδιοι το σχήμα των μοναχών και τόσο πρόκοψαν οι γονείς και οι δύο γιοί τους, που αξιώθηκαν από τον Θεό να κάνουν θαύματα.
Η προσευχή για την εύρεση
αγνοουμένων έχει ως εξής:
Άγιος
ο Θεός, άγιος ισχυρός, άγιος αθάνατος, ελέησον ημάς.
Λέμε
τρεις φορές το «Πάτερ ημών»:
Πάτερ ημών, ο εν τοις
ουρανοίς, αγιασθήτω το όνομά σου,
ελθέτω η βασιλεία σου, γεννηθήτω το θέλημά σου
ως εν ουρανώ και επί της γης.
Τον άρτον ημών τον επιούσιονδος ημίν σήμερον
και άφες ημίν τα οφειλήματα ημών,
ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών
και μη εισενέγκης ημάς εις πειρασμόν,
αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού. Αμήν.
Λέμε τρεις φορές το
«Κεχαριτωμένη Μαρία»:
«Χαίρε κεχαριτωμένη Μαρία, ο Κύριος μετά Σου. Ευλογημένη Συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας Σου, ότι Σωτήρα έτεκες των ψυχών ημών. Χαίρε και ευφράνου, Θεοτόκε Παρθένε, και πρέσβευε υπέρ του δούλου σου/της δούλης (όνομα) σου Κυρία και Δέσποινα των Αγγέλων και Μήτηρ των Χριστιανών, βοήθησον μοι τω δούλω σου.»
Στην συνέχεια λέμε το«Πιστεύω»:
«Πιστεύω εἰς ἕνα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα, ποιητὴν οὐρανοῦ
καὶ γῆς, ὁρατῶν τε πάντων καὶ ἀοράτων.Καὶ εἰς ἕνα Κύριον Ἰησοῦν Χριστόν, τὸν Υἱὸν
τοῦ Θεοῦ τὸν μονογενῆ, τὸν ἐκ τοῦ Πατρὸς γεννηθέντα πρὸ πάντων τῶν αἰώνων· φῶς ἐκ
φωτός, Θεὸν ἀληθινὸνἐκ Θεοῦ ἀληθινοῦ, γεννηθέντα οὐ ποιηθέντα, ὁμοούσιον τῷ
Πατρί, δι' οὗ τὰ πάντα ἐγένετο.Τὸν δι' ἡμᾶς τοὺς ἀνθρώπους καὶ διὰ τὴν ἡμετέραν
σωτηρίαν κατελθόντα ἐκ τῶν οὐρανῶν καὶ σαρκωθέντα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καὶ Μαρίας
τῆς Παρθένου καὶ ἐνανθρωπήσαντα.
Σταυρωθέντα τε ὑπὲρ ἡμῶν ἐπὶ Ποντίου Πιλάτου,
καὶ παθόντα καὶ ταφέντα.Καὶ ἀναστάντα τῇ τρίτῃ ἡμέρα κατὰ τὰς Γραφάς.
Καὶ ἀνελθόντα εἰς τοὺς οὐρανοὺς καὶ καθεζόμενον
ἐκ δεξιῶν τοῦ Πατρός.Καὶ πάλιν ἐρχόμενον μετὰ δόξης κρῖναι ζῶντας καὶ νεκρούς,
οὗ τῆς βασιλείας οὐκ ἔσται τέλος.Καὶ εἰς τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, τὸ κύριον, τὸ
ζωοποιόν, τὸ ἐκ τοῦ Πατρὸς ἐκπορευόμενον, τὸ σὺν Πατρὶ καὶ Υἱῷ
συμπροσκυνούμενον καὶ συνδοξαζόμενον, τὸ λαλῆσαν διὰ τῶν προφητῶν.Εἰς μίαν, Ἁγίαν,
Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν.
Ὁμολογῶ ἓν βάπτισμα εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν.Προσδοκῶ
ἀνάστασιν νεκρῶν.Καὶ ζωὴν τοῦ μέλλοντος αἰῶνος.Ἀμήν.»
Συνεχίζουμε με την προσευχή προς τους Αγίους Ξενοφώντα και Μαρία, Αρκάδιο και Ιωάννη:
«Άγιοι Ξενοφώντα και Μαρία, με τα τέκνα σας Αρκάδιο και Ιωάννη. Ιδού, εμείς, ανάξιοι και αμαρτωλοί, καταφεύγουμε γονυπετείς σε εσάς και με ισχυρή ελπίδα προσευχόμαστε: ακούστε με ευσπλαχνία τη φωνή της προσευχής μας και προστρέξτε για τη βοήθειά μας. Δείξτε την αγάπη σας για εμάς, τους δούλους του Θεού (ονόματα), μεσιτεύστε για μας, ώστε να λάβουμε το μεγάλο και πλούσιο έλεος του Κυρίου, είθε να ψάλλουμε και να δοξάζουμε τον θαυμαστό Θεό, τον Πατέρα και τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα και όλους τους Αγίους Του, τώρα και πάντα και στους αιώνες των αιώνων. Αμήν.»
Συνεχίζουμε με την ανάγνωση των Ψαλμών 77, 3, 8 και
19 επί τρείς φορές τον καθένα και κλείνουμε με το «Κεχαριτωμένη Μαρία» και το «Πάτερ ημών». Την προσευχή πρέπει να την
κάνουμε για 40 μέρες, χωρίς να αφήνουμε κενές μέρες ενδιάμεσα.
……
Επίσης, σύμφωνα με την ευσεβή παράδοση, προσεύχονται για τους αγνοούμενους μπροστά στην εικόνα της Θεοτόκου «Αναζητώντας τους Χαμένους» και του Μοναχού Ξενοφώντα και Μαρίας. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο βίος των Αγίων Ξενοφώντα και Μαρίας διηγείται πώς έχασαν δύο γιους σε ναυάγιο, αλλά δεν απελπίστηκαν και προσευχήθηκαν ακούραστα και λίγα χρόνια αργότερα επέστρεψαν.
Από
την βιβλιογραφία της Αλίντα Κανάκη: Πώς μπορούμε να εφαρμόσουμε τους
ψαλμούς στην καθημερινή μας ζωή. Ψαλμοί
του Δαυίδ – Κλειδιά
Τα
κείμενα είναι πνευματική ιδιοκτησία της ΑΛIΝΤΑ ΚΑΝAΚΗ [ΑΡ. ΣΗΜΑΤΟΣ200160] Απαγορεύεται
η αναδημοσίευσή τους και γενικά η αναπαραγωγή του παρόντος έργου, με οποιονδήποτε
τρόπο, τμηματικά ή περιληπτικά, στο πρωτότυπο ή σε μετάφραση ή άλλη διασκευή,
χωρίς γραπτή άδεια της ΑΛIΝΤΑ ΚΑΝAΚΗ